The major stringed instrument described here was the yazh . इसमें मुख्य रूप से वर्णित तार वाद्य यड़ है .
2.
For instance some of the vedic references are : aghati -LRB- cymbals -RRB- , adambara and lambara -LRB- drums -RRB- , nadi -LRB- flute -RRB- , karkari and vana -LRB- stringed instruments -RRB- . उदाहरण के लिए आघाटि ( मंजीरे ) , औदंबर और लंबर ( ढोल ) , नाड़ि ( बांसुरी ) , करकरी और वाण ( तंत्र-वाद्य ) कुछ वैदिक उल्लेख हैं .
3.
We now enter into the study of melodic stringed instruments which is an extensive field as also one which has had an indelible influence on the course of Indian music . तत-वाद्य अब हम मधुर तार वाद्यों का अध्ययन आरंभ करते हैं , जो स्वयं , एक विशद विषय है और जिसका भारतीय संगीत पर अमिट प्रभाव रहा है .
4.
The word gatra veena may make us wonder at the usage of the word veena , because we usually associate it with stringed instruments of the plucked variety . गात्र वीणा शब्द में वीणा शब्द के प्रयोग पर हमें आश्चर्य हो सकता है , क्योंकि आमतौर पर इस शब्द को हम आघातमूलक तंत्र-वाद्यों से जोड़ते हैं .
5.
Ram Dayal Neeraj has classed these into four groups , the stringed instruments , the wind instruments the percussions instruments and the bells . रामदयाल नीरज ने हिमाचली लोकवाद्यों का अध्ययन करते हुए उन्हें निम्नलिखित चार रूपों में वर्गीकृत किया है.तार-वाद्य , स्वर-वाद्य , धन-वाद्य अवनद्ध वाद्य .
6.
Whereas the ghana vadya , as we have seen earlier , have not attained the status of sophisticated concert instruments , drums , though strictly still only rhythmic , have come up in their own functional area to the same levels as wind and stringed instruments . जैसाकि हम पहले पढ़ चुके हैं कि घन-वाद्य , संगीत सम्मेलनों में प्रयुक्त होने वाले सुविकसित यंत्रों में स्थान नहीं बना पाए हैं , लेकिन केवल ताल-वाद्य होते हुए भी ढोलों ने तत और सुषिर-वाद्यों की तरह अपना अलग स्थान बनाया है .
परिभाषा
a musical instrument in which taut strings provide the source of sound